Wszystkie strony urzędów dostępne cyfrowo

591

Prezydent podpisał „Ustawę o cyfrowej dostępności stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych”. Nowe prawo nakłada na podmioty publiczne obowiązek prezentowania informacji w Internecie, tak aby wszyscy bez wyjątku mieli do nich dostęp. W szczególności chodzi o osoby niewidome, słabowidzące, ale również o osoby niemogące posługiwać się myszką czy klawiaturą, nieodróżniające kolorów.

Zgodnie z przepisami ustawy, każdy będzie mógł wystąpić z żądaniem do podmiotu publicznego o zapewnienie dostępności cyfrowej wskazanego elementu strony internetowej lub aplikacji mobilnej. Podmiot publiczny powinien bez zbędnej zwłoki jednak nie później niż w terminie 7 dni od dnia otrzymania żądania, zapewnić dostępność cyfrową.

Wszystkie wzory dokumentów urzędowych muszą być przygotowane tak, aby osoby niewidome mogły je odczytać za pomocą programów, które pomagają im w korzystaniu z komputera. Wszystkie podmioty publiczne, których dotyczy nowa ustawa, muszą sprawdzić w pierwszej kolejności, w jakim stopniu to, co publikują w Internecie może dotrzeć i dociera do osób niepełnosprawnych. Ma to pozwolić na podjęcie skutecznych działań w celu wyeliminowania barier w dostępie do informacji.

Podmioty publiczne są zobowiązane do sporządzenia deklaracji dostępności. Ma ona informować o tym, czego mogą spodziewać się korzystając z danej strony internetowej lub z danej aplikacji mobilnej. Deklaracja dostępności zawierać ma także informacje o dostępności architektonicznej dla osób z niepełnosprawnością budynku będącego siedzibą podmiotu publicznego.

Zapewnienie dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych oznacza spełnienie zasad Web Content Accessibility Guidelines (WCAG 2.0). Można o nich przeczytać pod tym adresem.