Jeżeli pracodawca zatrudnia co najmniej 25 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar pracy, ale wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych nie osiąga 6%, musi dokonywać miesięcznych wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

Wysokość wpłat stanowi iloczyn 40,65% przeciętnego wynagrodzenia i liczby pracowników odpowiadającej różnicy między zatrudnieniem zapewniającym osiągnięcie wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych w wysokości 6% a rzeczywistym zatrudnieniem osób niepełnosprawnych.

Do liczby pracowników nie są wliczane osoby niepełnosprawne przebywające na urlopach bezpłatnych oraz osoby niebędące osobami niepełnosprawnymi zatrudnione:

  • na podstawie umowy o pracę w celu przygotowania zawodowego;
  • przebywających na urlopie rodzicielskim;
  • przebywających na urlopach wychowawczych;
  • nieświadczących pracy w związku z odbywaniem służby wojskowej albo służby zastępczej;
  • będących uczestnikami Ochotniczych Hufców Pracy;
  • nieświadczących pracy w związku z uzyskaniem świadczenia rehabilitacyjnego;
  • przebywających na urlopach bezpłatnych, których obowiązek udzielenia określają odrębne ustawy.

Pracodawca może obniżyć wymagany wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych, jeżeli zatrudni osoby niepełnosprawne ze schorzeniami szczególnie utrudniającymi wykonywanie pracy, wśród których wyróżnia się:

  • chorobę Parkinsona,
  • stwardnienie rozsiane,
  • paraplegię, tetraplegię, hemiplegię,
  • znaczne upośledzenie widzenia (ślepotę) oraz niedowidzenie,
  • głuchotę i głuchoniemotę,
  • nosicielstwo wirusa HIV oraz chorobę AIDS,
  • epilepsję,
  • przewlekłe choroby psychiczne,
  • upośledzenie umysłowe,
  • miastenię,
  • późne powikłania cukrzycy.

Wpłaty na Fundusz nie dotyczą:

  1. placówek dyplomatycznych i urzędów konsularnych,
  2. przedstawicielstw i misji zagranicznych.

Z wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych zwolnieni są:

  • pracodawcy, u których wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych wynosi co najmniej 6%,
  • państwowe i samorządowe jednostki organizacyjne będące jednostkami budżetowymi, zakładami budżetowymi albo gospodarstwami pomocniczymi, instytucje kultury oraz jednostki organizacyjne zajmujące się statutowo ochroną dóbr kultury uznanych za pomnik historii osiągające wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych na poziomie 6%,
  • publiczne i niepubliczne uczelnie, szkoły, przedszkola i inne formy wychowania przedszkolnego oraz placówki opiekuńczo-wychowawcze, regionalne placówki opiekuńczo-terapeutyczne, interwencyjne ośrodki preadopcyjne, placówki resocjalizacyjne, publiczne i niepubliczne żłobki, a także kluby dziecięce osiągające wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych w wysokości 2%
  • niedziałające w celu osiągnięcia zysku:
    • domy pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej;
    • hospicja w rozumieniu przepisów o działalności leczniczej;
    • zakłady opiekuńczo-lecznicze;
    • publiczne i niepubliczne jednostki organizacyjne, których wyłącznym przedmiotem prowadzonej działalności jest rehabilitacja społeczna i lecznicza osób niepełnosprawnych, edukacja osób niepełnosprawnych lub opieka nad osobami niepełnosprawnymi.

Obniżenie wpłat na PFRON
Wpłaty na PFRON ulegają obniżeniu, jeśli pracodawca nie zatrudniający odpowiedniej ilości osób niepełnosprawnych kupi usługi (z wyłączeniem handlu) lub produkty pracodawcy zatrudniającego co najmniej 25 pracowników, w tym co najmniej 10% osób ze znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności.  

Warunkiem obniżenia wpłaty jest:

  1. udokumentowanie zakupu fakturą;
  2. uregulowanie należności za zakup produkcji lub usługi w terminie określonym na fakturze, z tym że w przypadku płatności dokonywanych za pośrednictwem banku za datę uregulowania należności uważa się datę obciążenia rachunku bankowego nabywcy na podstawie polecenia przelewu;
  3. udokumentowanie przez nabywcę kwoty obniżenia informacją o kwocie obniżenia wystawioną przez sprzedającego, informacja o kwocie obniżenia jest wydawana niezwłocznie:
    1. po otrzymaniu odwołania oświadczenia, nie później niż do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym przypadał termin płatności za zakup, oraz terminowym uregulowaniu należności
    2. po terminowym uregulowaniu należności w przypadku nie otrzymania oświadczenia o rezygnacji z zamiaru korzystania z prawa do obniżenia wpłat do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym przypadał termin płatności za zakup, lub w przypadku niewykonania obowiązku przedstawienia informacji podanych poniżej, jednak ni później niż do ostatniego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym przypadał termin płatności za zakup.

Wraz z fakturą, pracodawca przekazuje nabywcy, jednokrotnie w danym roku, informację o:

  1. zasadach nabywania i korzystania z obniżenia wpłat;
  2. możliwości złożenia oświadczenia o rezygnacji z zamiaru korzystania z prawa do obniżenia wpłat;.

Obniżenie wpłaty przysługuje do wysokości 50% wpłaty na PFRON, do której obowiązany jest nabywca w danym miesiącu. Przysługująca, a niewykorzystana kwota obniżenia może być uwzględniana we wpłatach na PFRON przez okres nie dłuższy niż 6 miesięcy, licząc od dnia uzyskania informacji o kwocie obniżenia.

Niezależnie – czy jest się pracodawcą zobowiązanym czy zwolnionym z wpłat na PFRON – istnieje obowiązek złożenia odpowiedniego dokumentu potwierdzającego m.in. wielkość zatrudnienia ogółem i zatrudnienia osób niepełnosprawnych.

Pracodawca zobowiązany do wpłat musisz składać „deklaracje”, natomiast pracodawca zwolniony z wpłat musi składać tzw. „informacje”. Do składania deklaracji i informacji w formie elektronicznej służy system e-PFRON2.

Deklaracje:

  • DEK-I-0 (deklaracja miesięczna) – składana, jeśli pracodawca nie osiąga wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych w wysokości co najmniej 6% oraz nie jest pracodawcą wymienionym w punktach poniżej.
  • DEK-I-a (deklaracja miesięczna) – składana, jeśli pracodawca nie osiąga wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych w wysokości co najmniej 6% i jest państwową i samorządową jednostką organizacyjną będącą jednostką budżetową, zakładem budżetowym albo gospodarstwem pomocniczym, instytucją kultury oraz jednostką organizacyjną zajmującą się statutowo ochroną dóbr kultury uznanych za pomnik historii.
  • DEK-I-b (deklaracja miesięczna) – składana, jeśli pracodawca nie osiąga wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych w wysokości co najmniej 2% i jest publiczną i niepubliczną uczelnią, szkołą, placówką opiekuńczo-wychowawczą i resocjalizacyjną.
  • DEK-I-u (deklaracja – załącznik do deklaracji miesięcznych DEK-I-0, DEK-I-a albo DEK-I-b) – składana, jeśli pracodawca korzysta z obniżenia wpłat.
  • DEK-II-a – składana, jeśli pracodawca prowadzi zakład pracy chronionej.
  • DEK-II-b – składana, jeśli pracodawca prowadzi zakład aktywności zawodowej.
  • DEK-II-u – składana, jeśli pracodawca jest sprzedającym wystawiającym informacje o kwocie obniżenia wpłat na PFRON z naruszeniem obowiązujących przepisów.
  • DEK-W – składana, jeśli pracodawca nie wydzielił lub zorganizował stanowiska pracy dla pracownika, który w wyniku wypadku przy pracy lub choroby zawodowej utracił zdolność do pracy na dotychczasowym stanowisku.
  • DEK-R (deklaracja roczna) – składana, jeśli w ciągu roku kalendarzowego pracodawca miał obowiązek złożyć przynajmniej jedną deklarację.
  • DEK-Z (deklaracja ewidencyjna) – składana, jeśli pracodawca rejestruje się w PFRON jako zobowiązany do wpłat lub jeśli zmieniło się dane ewidencyjne – nazwę, adres itp.

Informacje:

  • INF-1 (informacja miesięczna – o zatrudnieniu, kształceniu lub działalności na rzecz osób niepełnosprawnych) – składana, jeśli pracodawca osiąga wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych w wysokości co najmniej 6% (albo 2%) oraz jeśli pracodawca jest niedziałającym w celu osiągnięcia zysku domem pomocy społecznej, hospicjum albo zakładem opiekuńczo-leczniczym, jest publiczną lub niepubliczną jednostką organizacyjną niedziałającą w celu osiągnięcia zysku, której wyłącznym przedmiotem prowadzonej działalności jest rehabilitacja społeczna i lecznicza, edukacja osób niepełnosprawnych lub opieka nad osobami niepełnosprawnymi.
  • INF-2 (informacja roczna – o zatrudnieniu, kształceniu lub działalności na rzecz osób niepełnosprawnych) – składana, jeśli w ciągu roku kalendarzowego pracodawca miał obowiązek złożyć przynajmniej jedną informację INF-1.
  • INF-Z (informacja ewidencyjna) – składana, jeśli pracodawca rejestruje się w PFRON jako zwolniony z wpłat lub jeśli zmienił dane ewidencyjne – nazwę, adres itp.
  • INF-I-u (wraz z załącznikiem INF-U) – składana, jeśli pracodawca jest sprzedającym, który wystawił przynajmniej jedną informację o kwocie obniżenia wpłat na PFRON (wystawił INF-U) w ciągu miesiąca sprawozdawczego.

Płatności należy dokonać do 20 dnia miesiąca następnego po miesiącu, w którym powstał obowiązek dokonania wpłaty. Przekroczenie tego terminu powoduje powstanie zaległości oraz konieczność naliczenia odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych od dnia następującego po dniu upływu terminu płatności do dnia zapłaty.

Wpłaty należy dokonywać na specjalnie do tego celu utworzone rachunki bankowe. Każdy przelew powinien być odpowiednio opisany i powinien następować z firmowego rachunku bankowego. Opis powinien zawierać numer w rejestrze PFRON, rodzaj deklaracji oraz okres zobowiązania, za który ponoszona jest wpłata.

Numery rachunków bankowych:

Pracodawca, który składa deklaracje DEK-I-0 07 1130 1017 0019 9361 9020 0036
Pracodawca, który należy do sektora finansów publicznych i składa deklaracje DEK-I-a 77 1130 1017 0019 9361 9020 0037
Pracodawca, który szkoli, wychowuje, opiekuje się lub resocjalizuje innych i składa deklaracje DEK-I-b 50 1130 1017 0019 9361 9020 0038
Zakład pracy chronionej i składa deklaracje DEK-II-a 23 1130 1017 0019 9361 9020 0039
Zakład aktywności zawodowej lub pracodawca, który nie wydzielił lub zorganizował stanowiska pracy dla pracownika, który w wyniku wypadku przy pracy lub choroby zawodowej utracił zdolność do pracy na dotychczasowym stanowisku i składa deklaracje odpowiednio DEK-II-b lub DEK-W 93 1130 1017 0019 9361 9020 0040
Sprzedający, który składa deklarację
DEK-II-u
16 1130 1017 0019 9361 9020 0068

 

W kwestiach wpłat obowiązkowych oraz w razie problemów w obsłudze systemów e-PFRON2 istnieje możliwość korzystania ze wsparcia pracowników Departamentu ds. Wpłat (w dni robocze w godzinach 9.00-15.00).

Dane kontaktowe

Biuro PFRON
Departament ds. Wpłat 
ul. Jana Pawła II 13
00-828 Warszawa

Dyrektor departamentu:
22 505 54 03
22 505 54 04

Infolinia:
0 801 233 554 (dla połączeń z telefonów stacjonarnych)
22 581 84 10
22 505 55 00
infolinia@pfron.org.pl

Aktualności

Rozmiar czcionki
Kontrast