Strona główna Praca Uprawnienia pracodawcy zatrudniającego osobę niepełnosprawną Zwrot kosztów wyposażenia stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej

Zwrot kosztów wyposażenia stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej

Ten rodzaj wsparcia pozwala na refundację kosztów zakupu lub wytworzenia wyposażenia stanowiska pracy w związku z zatrudnieniem niepełnosprawnej osoby bezrobotnej lub poszukującej pracy. W odróżnieniu od zwrotu kosztów przystosowania stanowiska pracy jest to pomoc finansowa w zakupie narzędzi pracy, elementów stanowiska pracy (np. krzesła, biurka, lampki).

O zwrot kosztów wyposażenia stanowiska pracy może ubiegać się pracodawca, który:

  • tworzy miejsce pracy dla osoby niepełnosprawnej z terenu Miasta Białegostoku;
  • zobowiąże się do zatrudnienia osoby niepełnosprawnej przez okres co najmniej 36 miesięcy w pełnym wymiarze czasu pracy;
  • prowadzi działalności od co najmniej 12 miesięcy kalendarzowych;
  • w stosunku do którego nie toczy się postępowanie upadłościowe i nie został zgłoszony wniosek o jego likwidację;
  • złoży wniosek Wn-W wraz z załącznikami w Departamencie Spraw Społecznych Urzędu
    Miejskiego w Białymstoku, ul. Bema 60/1 (wykaz załączników do wniosku zawiera załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu).

Pracodawcą jest jednostka organizacyjna, choćby nie posiadała osobowości prawnej, a także osoba fizyczna, jeżeli zatrudniają one pracowników (osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę, spółdzielczej umowy o pracę, powołania, mianowania lub wyboru). Pracodawcą może być zatem np. przedsiębiorca, podmiot nieprowadzący działalności gospodarczej, np. fundacja, stowarzyszenie lub inna organizacja społeczna, czy rolnik.

Osoba niepełnosprawna przed zatrudnieniem musi być zarejestrowana w Powiatowym Urzędzie Pracy w Białymstoku jako osoba bezrobotna lub poszukująca pracy niepozostająca w zatrudnieniu.

Wysokość pomocy
Maksymalna wysokość pomocy na wyposażenie jednego stanowiska wynosi piętnastokrotność przeciętnego wynagrodzenia (tj. przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w poprzednim kwartale od pierwszego dnia następującego po ogłoszeniu przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego).

Wysokość pomocy określa umowa cywilnoprawna, która określa obowiązki stron ją zawierających (starosty i pracodawcy).

Procedura ubiegania się o pomoc
Wniosek o refundację kosztów wyposażenia stanowisk pracy wraz z załącznikami należy złożyć w Departamencie Spraw Społecznych Urzędu Miejskiego w Białymstoku. 

Przy rozpatrywaniu wniosku Urząd bierze pod uwagę:

  • wkład wnioskodawcy w wyposażenie tworzonych stanowisk pracy;
  • koszty wyposażenia stanowiska pracy;
  • potrzeby lokalnego rynku pracy;
  • kondycję finansową Wnioskodawcy, uprawdopodobniającą zapewnienie zatrudnienia osoby niepełnosprawnej przez okres co najmniej 36 miesięcy;
  • liczbę osób niepełnosprawnych zarejestrowanych w Powiatowym Urzędzie Pracy w Białymstoku, o określonych kwalifikacjach;
  • okres działania oraz doświadczenie Wnioskodawcy w zakresie zatrudniania osób niepełnosprawnych;
  • wysokość posiadanych środków Funduszu na ten cel w danym roku.

Jeżeli wniosek po ocenie formalnej i merytorycznej zostanie pozytywnie zaopiniowany, następuje podpisanie umowy między pracodawcą a Prezydentem Miasta Białystok. Umowa jest podstawą przekazania środków publicznych na refundację. Wydatki poniesione przez pracodawcę przed podpisaniem umowy nie mogą zostać zrefundowane.

Zawarcie umowy o zwrot kosztów wyposażenia stanowiska pracy poprzedzają negocjacje prowadzone pomiędzy starostą a pracodawcą, podczas których m. in. uzgadniana jest wysokość kwoty zwrotu, która zostanie wypłacona pracodawcy jak i inne warunki umowy (m.in. formy zabezpieczenia zwrotu kwoty refundacji, termin do rozliczenia otrzymanej pomocy).

Warunkiem dokonania zwrotu kosztów jest uzyskanie pozytywnej opinii Państwowej Inspekcji Pracy – wydanej na wniosek starosty – o przystosowaniu stanowiska pracy do potrzeb wynikających z niepełnosprawności zatrudnionego pracownika lub w przypadku gdy zatrudnienie osoby niepełnosprawnej nie wymagało przystosowania o spełnieniu warunków bezpieczeństwa i higieny pracy na tym stanowisku.

Jeżeli okres zatrudnienia osoby niepełnosprawnej jest krótszy niż 36 miesięcy, pracodawca zwraca Państwowemu Funduszowi Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych za pośrednictwem starosty środki w wysokości 1/36 ogólnej kwoty zwrotu za każdy miesiąc brakujący do upływu 36 miesięcy, jednak w wysokości nie mniejszej niż 1/6 tej kwoty.

Pracodawca jest zwolniony z obowiązku zwrotu w/w środków w przypadku zatrudnienia w terminie trzech miesięcy od dnia rozwiązania stosunku pracy z osobą niepełnosprawną, inną osobę niepełnosprawną zarejestrowaną w powiatowym urzędzie pracy jako bezrobotna lub poszukująca pracy i niepozostająca w zatrudnieniu.

Zwrot kosztów obejmuje:

  • udokumentowane koszty zakupu lub wytworzenia wyposażenia stanowiska pracy, na którym będzie wykonywać pracę osoba niepełnosprawna;
  • kwotę niepodlegającego odliczenia:
    • podatku od towarów i usług,
    • podatku akcyzowego (związanych z przedmiotami opodatkowanymi opisanymi w punkcie wyżej).

Zwrotowi nie podlegają koszty poniesione przez pracodawcę przed dniem zawarcia umowy.

Wykaz załączników do wniosku Wn-W znajduje się w Zarządzeniu nr 194/2019 (patrz „Pliki do pobrania”)

Dane kontaktowe

Urząd Miejski
Departament Spraw Społecznych 
ul. gen. Józefa Bema 60/1
15-950 Białystok

tel.: 85 869 65 50
fax: 85 869 65 51
dsp@um.bialystok.pl

Godziny otwarcia:
poniedziałek 8.00 – 17.00
wtorek – piątek 7.30 – 15.30

Aktualności

Rozmiar czcionki
Kontrast