PFRON i ZUS wspólnie uruchamiają usługę elektroniczną, która umożliwi Platformie Usług Elektronicznych ZUS (PUE) i Systemowi Obsługi Wsparcia PFRON (SOW) automatyczną wymianę danych.
Usługa wspomoże samorządy w zakresie weryfikacji wniosków. Osoby niepełnosprawne mogą na jednej platformie internetowej PFRON złożyć wniosek i od razu go zweryfikować, co do tej pory odbywało się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych.
Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych we wrześniu 2018 roku uruchomił System Obsługi Wsparcia (SOW). Platforma umożliwia osobom niepełnosprawnym i podmiotom działającym na ich rzecz elektroniczne aplikowanie o wsparcie ze środków PFRON będących w dyspozycji jednostek samorządowych bezpośrednio za pomocą systemu informatycznego. Do chwili obecnej do SOW przystąpiło w całym kraju aż 351 z 380 powiatów.
Podpisane porozumienie pozwoli na przepływ informacji i automatyczną weryfikację danych pomiędzy systemami PFRON i ZUS. Wnioski składane w systemie SOW będą sprawdzane w systemie PUE ZUS pod kątem ewentualnych zaległości Wnioskodawcy w stosunku do ZUS. Do tej pory Wnioskodawcy starający się o dofinansowanie ze środków PFRON proszeni byli o przedstawienie zaświadczenia o niezaleganiu ze składkami ZUS. Uruchomienie usługi zdejmie z Wnioskodawców ten obowiązek.
Usługa przeszła pomyślnie fazę testów we wrześniu 2019 roku i zostanie wdrożona do końca października 2019 roku.