Zadania miasta
Na podstawie Zarządzenia Wewnętrznego Nr 5/18 Prezydenta Miasta Białegostoku z dnia 15 stycznia 2018 roku w sprawie ustalenia organizacji wewnętrznej Departamentu Spraw Społecznych oraz szczegółowych zadań referatów i samodzielnego stanowiska pracy zostały określone zadania realizowane przez Referat Profilaktyki i ds. Osób Niepełnosprawnych. Wśród nich wyróżniamy:
- koordynowanie i wspieranie działań na rzecz osób niepełnosprawnych, w tym:
- współpraca z przedstawicielami administracji rządowej, jednostek samorządu terytorialnego, miejskich jednostek organizacyjnych oraz z Pełnomocnikiem Prezydenta Miasta Białegostoku do spraw Osób Niepełnosprawnych,
- diagnoza potrzeb osób niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji zawodowej i społecznej,
- współpraca z organizacjami pozarządowymi, ośrodkami wsparcia oraz innymi organizacjami działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych,
- upowszechnianie informacji o zasadach i trybie załatwiania spraw wynikających z niepełnosprawności w zakresie rehabilitacji zawodowej i społecznej,
- prowadzenie spraw dotyczących udzielania dotacji na realizację zadań publicznych na rzecz osób niepełnosprawnych podmiotom nie zaliczanym do sektora finansów publicznych oraz ich kontrola i rozliczanie;
- prowadzenie spraw dotyczących rehabilitacji zawodowej i zatrudnienia osób niepełnosprawnych, finansowanych ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, w tym:
- dotyczących tworzenia przez pracodawców stanowisk pracy dla osób niepełnosprawnych (wyposażenia i przystosowania stanowiska),
- dotyczących udzielania osobom niepełnosprawnym jednorazowych środków na podjęcie działalności gospodarczej, rolniczej lub wniesienie wkładu do spółdzielni socjalnej,
- dotyczących dofinansowania do wysokości 50% oprocentowania kredytu bankowego zaciągniętego na kontynuowanie działalności gospodarczej,
- dotyczących zwrotu kosztów szkoleń organizowanych przez pracodawcę dla osób niepełnosprawnych,
- dotyczących zwrotu dodatkowych kosztów zatrudnienia pracowników pomagających pracownikowi niepełnosprawnemu w pracy;
- udzielanie pomocy de minimis w zakresie zadań finansowanych ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych;
- planowanie i analiza potrzeb finansowych w ramach Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych;
- współpraca z Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w zakresie sprawozdawczości z realizacji zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej;
- prowadzenie spraw związanych z powoływaniem i obsługą Miejskiej Społecznej Rady do Spraw Osób Niepełnosprawnych;
- opracowywanie projektów programów dotyczących rehabilitacji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych;